احادیث قرآن


احادیث قرآن



                                                             http://s5.picofile.com/file/8115185750/6.gif

                   

بسم الله الرحمن الرحیم

عظمت قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: فضل القرآن على سائر الکلام کفضل الله على خلقه


رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برترى قرآن بر سایر سخنان مانند برترى خداوند است بربندگانش


بحارالانوار ج 92,ص17

 

قرآن در کنار عترت

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: انى تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بها لن تضلوا بعدى : کتاب الله و عترتى اهل بیتى لن یفترقا حتى یردا على الحوض


رسول خداصلی الله علیه و آله فرمود: من در میان شما دو چیز سنگین و (گرانبها) به یادگار مى گذارم، کتاب خدا و اهل بیت من، از هم جدا نمى شوند تا مرا نزد حوض کوثرملاقات کنند


بحارالانوار ج 2, ص 99


تعلیم و تعلم قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: خیارکم من تعلم القرآن و علمه

رسول خدا(ص) فرمود: بهترین شما کسانى هستند که قرآن را آموخته و به دیگران تعلیم مى دهند


بحارالانوار ج 92,ص 186


نگاه کردن به کلمات قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: النظر فى المصحف من غیر قراءة عبادة

رسول خدا صلی الله علیه و آله قرمود: نگاه کردن به صفحات قرآن (حتى بدون خواندن آن) عبادت است


بحارالانوار ج 99,ص 65



تلاوت از روى قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله : القراءة فى المصحف افضل من القراءة ظاهراً

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: تلاوت قرآن از روى آن با فضیلت تر از حفظ خواندن آن است


قرآن در احادیث اسلامى


قرائت قرآن با صوت نیکو

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: حسنوا القرآن باصواتکم فان الصوت الحسن یزید القرآن حسنا

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قرآن را با صورت نیکو زینت دهید که صوت نیکو بر زیبایى قرآن مى افزاید


قرآن در احادیث اسلامى



صحیح خواندن قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اعربوا القرآن والتمسوا غرائبه

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قرآن را با اعراب صحیح بخوانید و عجائب آن را استخراج کنید


مستدرک ج 4, ص 372


عمل به دستورات قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ما آمن بالقرآن من استحلّ محارمه

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ایمان نیاورده است به قرآن کسى که حلال بداند چیزهاى را که قرآن حرام کرده است


بحارالانوار ج 77, ص 160



تلاوت قرآن در خانه

قال النبى صلی الله علیه و آله
نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا" کما فعلت الیهود والنصارى, صلوا فى الکنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا کثر فیه تلاوة القرآن کثر خیره و امتع اهله و اضاء لاهل السماء کما تضیى نجوم السماء لاهل الدنیا


پیامبر گرامىصلی الله علیه و آله فرمود
نورانى کنید خانه هاى خودتان را به تلاوت قرآن و آن را قبرستان قرار ندهید مانندکارى که یهود و نصارى کردند, نماز را در کلیساها و (کنیسه ها) خواندند و خانه هاى خود را معطل گذاشتند, پس به درستى که اگر زیاد شود تلاوت قرآن در خانه اى خیر و وسعت براى اهل آن زیاد مى شود و آن خانه مى درخشد و به اهل آسمان نور مى دهد, آنچنان که ستاره هاى آسمان به اهل زمین نور مى دهد و مى درخشد


بحارالانوار ج 92, ص 200


احترام به قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من وقّر القرآن فقد وقّر الله و من لم یوقر القرآن فقد استخف بحرمة الله، حرمة القرآن على الله کحرمة الوالد على الولد

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که از قرآن تجلیل کند, از خدا تجلیل کرده و کسى که قرآن را تجلیل نکند به حریم خدا اهانت کرده است، حرمت و قدر قرآن نزد خدا مانند برترى پدر بر فرزند است


بحارالانوار ج 92, ص 17



مسواک زدن

قال رسول اله صلى الله علیه و آله: نظفوا طریق القرآن قالوا: یا رسول الله: و ما طریق القرآن؟ قال: افواهکم ، قالوا: بماذا؟ قال بالسواک

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جاده قرآن را پاکیزه کنید، سوال شد: یا رسول الله جاده قرآن کدام است؟ فرمود: دهان، سوال شد: به چه ترتیب؟ فرمود با مسواک زدن


بحارالانوار ج 76, ص 135


با خضوع خواندن قرآن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اقراوا القرآن ما ائتلفت علیه قلوبکم, و لانت علیه جلودکم, فاذا اختلفتم فلستم تقراونه

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مادامى که در تلاوت قرآن قلوب شما نرم مى شود و در خود احساس خضوع مى کنید قرآن بخوانید و در غیر این صورت حق تلاوت را اداء نکرده اید


قرآن در احادیث اسلامى


تدبر و اندیشیدن در آیات

قال على علیه السلام : الا لا خیر فى قرائة لا تدبر فیها

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: آگاه باشید که درتلاوت قرآن بدون تدبرخیرى نیست


قرآن در احادیث اسلامى


وضو داشتن

قال على علیه السلام: لایقرأ العبد القرآن اذا کان على غیر طهور حتى یتطهر

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: هنگامى که وضو ندارید قرآن نخوانید


نزول قرآن در سه بخش

عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَقُولُ نَزَلَ الْقُرْآنُ أَثْلَاثاً، ثُلُثٌ فِینَا وَ فِى عَدُوِّنَا وَ ثُلُثٌ سُنَنٌ وَ أَمْثَالٌ وَ ثُلُثٌ فَرَائِضُ وَ أَحْکَامٌ

اصبغ بن نباته گوید: شنیدم از امیرالمؤ منین علیه السلام که مى فرمود: قرآن در سه بخش نازل شده یک بخش آن درباره ما و دشمنان ما است ، و بخش ‍ دیگر در سنتها و امثال است ، و بخش سوم در واجبات و احکام است


اصول کافى جلد 4 ص/ 435 ح/ 2


قرآن و گنج

عَنِ الزُّهْرِى قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یَقُولُ آیَاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَکُلَّمَا فُتِحَتْ خِزَانَةٌ یَنْبَغِى لَکَ أَنْ تَنْظُرَ مَا فِیهَا

زهرى گوید: از حضرت على بن الحسین علیهما السلام شنیدم که مى فرمود: آیه هاى قرآن گنجینه هائى است ، پس هرگاه در یک گنجینه را گشودى شایسته است که بدانچه در آن است نظرى بیفکنى


اصول کافى جلد 4 ص/ 412 ح/2



با قرآن چه کردیم

قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا أَوَّلُ وَافِدٍ عَلَى الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ کِتَابُهُ وَ أَهْلُ بَیْتِى ثُمَّ أُمَّتِى ثُمَّ أَسْأَلُهُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ بِأَهْلِ بَیْتِى

حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من نخستین کسى هستم که روز قیامت بر خداى عزیز جبار وارد می شوم و با کتابش و اهل بیتم ، سپس امتم (وارد شوند) پس از ایشان بپرسم چه کردید با کتاب خدا و اهل بیت من ؟


اصول کافى جلد 4 ص / 400 ح/ 4


نتیجه خواندن قرآن در شب

عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ‍ مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آیَاتٍ فِى لَیْلَةٍ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الْغَافِلِینَ وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسِینَ آیَةً کُتِبَ مِنَ الذَّاکِرِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْقَانِتِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَیْ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ ثَلَاثَ مِائَةِ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْفَائِزِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ خَمْسَمِائَةِ آیَةٍ کُتِبَ مِنَ الْمُجْتَهِدِینَ، وَ مَنْ قَرَأَ أَلْفَ آیَةٍ کُتِبَ لَهُ قِنْطَارٌ مِنْ تِبْرٍ الْقِنْطَارُ خَمْسَةَ عَشَرَ أَلْفَ مِثْقَالٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ الْمِثْقَالُ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ قِیرَاطاً أَصْغَرُهَا مِثْلُ جَبَلِ أُحُدٍ وَ أَکْبَرُهَا مَا بَیْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ


حضرت باقر علیه السلام فرمود: که رسول خدا (ص ) فرموده :
هرکس در یک شب ده آیه از قرآن بخواند از غافلین نوشته نشود و هرکس پنجاه آیه بخواند در زمره ذاکرین نوشته شود و هر کس صد آیه بخواند در زمره قانتین نوشته شود و هرکس دویست آیه بخواند از خاشعین نوشته شود و هر کس سیصد آیه بخواند از فائزین نوشته شودو هر کس پانصد آیه بخواند از جمله مجتهدین نوشته شود و هر کس هزار آیه بخواند براى او (ثواب انفاق ) یک قنطار از طلا نوشته شود و قنطار پانزده هزار مثقال طلا است ، که هر مثقالى بیست و چهار قیراط است که کوچکترین آنها باندازه کوه احد و بزرگترین آنها باندازه آنچه میان زمین و آسمان است


اصول کافى جلد 4 ص/ 415 ح/ 5


قرآن خواندن جوان

قال الصادق علیه السلام: من قرا القرآن و هو شاب مومن, اختلط القرآن بلحمه و دمه

امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که قرائت قرآن کند در حالى که جوان با ایمان باشد قرآن با گوشت و خونش آمیخته مى شود


الکافى ج 2,ص 603


کسانى که قرآن را به زحمت یاد مى گیرند

قال الصادق علیه السلام: ان الذى یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه قله حفظ له اجران


امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که کشش حافظه اش کم است و با مشقت قرآن را فرا مى گیرد دو اجر دارد


بحارالانوار ج 92, ص 202



تلاوت قرآن توام با اخلاص

قال الصادق علیه السلام: ان من الناس من یقرا القرآن لیقال: فلان قارى و منهم من یقرا القرآن لیطلب به الدنیا ولا خیر فى ذلک و منهم من یقرا القرآن لینتفع به فى صلاته و لیله و نهاره

امام صادق علیه السلام فرمود: پاره اى از مردم قرآن تلاوت مى کنند که گفته شود چه خوب مى خواند و برخى قرآن مى خوانند براى تامین معاش. در این دو دسته خیرى نیست. ولى بعضى از مردم قرآن مى خوانند که از راهنمایى هاى او بهره مند شوند و در نماز و در حال و شب و روز از آیات الهام بخش قرآن بهره معنوى و فکرى بردارند


قرآن در احادیث اسلامى


استعاذه پیش از تلاوت قرآن

قال الصادق علیه السلام: اغلقوا ابواب المعصیة بالاستعاذة، وافتحوا ابواب الطاعة بالتسمیة

امام صادق علیه السلام فرمود: درهاى معصیت را با گفتن(اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) ببندید و درهاى طاعت را با (بسم الله الرحمن الرحیم) بگشایید


بحارالانوار ج 92, ص 216

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.